Dit is Drone Racing met FPV ervaring

Leuk al die filmpjes over Drone Racing, maar wat is nou die FPV-ervaring waar ik voor ga?! Ik leg het in deze video uit en laat je zien wat wij zien als we zo’n speciale bril op hebben en met onze quadcopter racen.

Wat is Drone Racing?

Ze zijn niet te missen; sinds afgelopen jaar heeft iedereen denk ik wel eens een drone in de lucht zien vliegen. Een heel andere ervaring krijgen mensen als ze eens komen kijken bij Drone Racing. Wij hoveren niet rustig boven een veldje om wat leuke filmpjes te maken van de omgeving…nee wij racen met drones over een parcours of in freestyle langs objecten. Zo snel en zo wendbaar als mogelijk. Mijn racemonsters kúnnen rustig in de lucht ‘hangen’ maar halen ook makkelijk een snelheid van minstens 100 km per uur!

First Person View – virtueel in de cockpit van een drone

Het racen ervaar ik pas echt als ik ook daadwerkelijk in het voertuig zelf zit. Dat gaat bij een drone van ongeveer 20cm een beetje lastig en daarom zit er een cameraatje voorop de drone die direct in verbinding staat met een speciale FPV-goggle.

fpv_goggle-fatshark-dominator quadcopter_drone_fpv_goggleVoor mijn ogen heb ik dan twee kleine displays die precies weergeven wat er voor de drone gebeurt. Met deze ‘oogkleppen’ op, kan ik niet meer om mij heen kijken. De enige mogelijkheid is, om uit eerste persoon van de drone, de race te ervaren. Het lijkt daardoor écht net alsof je in dat ding zit.

Veel mensen die voor het eerst zo’n FPV-goggle op hebben en een race meemaken, gaan ook alle kanten op met het hoofd (en soms zelfs heel het lichaam). De aller eerste keer dat ik steady op een balk dacht te zitten…donderde ik bijna achterover. Gelukkig merkte ik op tijd dat mijn voeten ineens los van de grond kwamen.

Starten met Drone Racing

Ik ben benieuwd of jij ook wel zou willen beginnen met Drone Racing. Vorig jaar publiceerde ik dit artikelen over het starten met FPV-racing en mijn eerste aankopen. Sindsdien heb ik heel wat spulletjes versleten.

Laat je in een reactie onderaan dit bericht weten wat jij van deze sport vindt?

signature
6 Reacties
  1. […] met de quadcopter FPV (First Person View) te kunnen vliegen heb je uiteraard de nodige onderdelen nodig op de quadcopter zelf en op de grond. […]

  2. […] met de quadcopter FPV (First Person View) te kunnen vliegen heb je uiteraard de nodige onderdelen nodig op de quadcopter zelf en op de grond. […]

  3. […] middag werd overigens mede mogelijk gemaakt door Vincent van Dijk. Deze ondernemer van de fotografiewinkel aan de Binnenweg in Heemstede kent natuurlijk de vele foto- en videokunsten die tegenwoordig met drones worden uitgehaald. De […]

  4. […] met de quadcopter FPV (First Person View) te kunnen vliegen heb je uiteraard de nodige onderdelen nodig op de quadcopter zelf en op de grond. […]

  5. alex 8 maanden ago

    Hoi walter je artikelen zijn altijd interessant!
    Misschien heb jij een paar tips voor mij? Ik heb een quadcopter gebouwd. En wil eerst LOS vliegen. Ben nu op het punt dat hooveren en voor en achteruit vliegen feilloos gaat alleen krijg het tegengesteld vliegen wanneer ik de voorkant van de quad zoet maar niet onder de knie. Misschien een paar tips? Bedankt

    • Auteur
      wkort 8 maanden ago

      He Alex, to be honest…bij gaat dat ook voor geen meter…naja, anderhalve meter misschien. Ik heb nooit de tijd genomen om dat LOS-vliegen écht onder de knie te krijgen, puur omdat het voor mij niets toevoegt. Het lukt me prima om een quadcopter LOS te ‘redden’…maar in een race zal dat nooit aan de orde zijn. Ik zal dan altijd sneller neer gaan dan dat ik mijn FPV-goggle heb afgezet, gewonen bril op heb en heb ontdekt waar die quadcopter dan werkelijk is.

      Als je het LOS-vliegen zeker wél onder de knie wilt krijgen dan zit er echt maar één ding op, veul oefenen! Heel soms oefen ik binnen met een klein quadcoptertje boven het bed. Dan maak ik gewoon heel veel rondjes de ene kant op, en daarna de andere kant. De volgende stap zijn dan 8jes. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je er niet bij na moet denken…dan gaat het fout. Krijg dus het gevóel/flow van die quadcopter en pas daar de stand van je vingers op aan. Het is uiteraard allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Overigens kan het ook helpen als je op de quadcopter de angle-mode activeert. Dan kun je niet door een bepaalde hoek klappen en dus over de kop gaan, ook beperkt het je snelheid. Enige nadeel is dat je uiteindelijk gaat racen zonder die stabilisatie en dan het vliegen met “zijwieltjes” weer moet afleren.
      Andere tip die ik je nog mee kan geven m.b.t. de stuurbeweging die je maakt; start eerst de rondjes eens met alleen jaw (linker stick links-rechts). Op een heel rustig tempootje ‘drijf’ je dan door de bocht. Pas als je die flow te pakken hebt en je die bocht scherper wilt maken, gooi je er een beetje roll in (rechter stick links-rechts). Overigens wordt het vanaf dat moment wat gecompliceerder want dan ga je ook makkelijker hoogte verliezen en zul je ook de throttle meer omhoog moeten halen en je voorwaartse snelheid moeten corrigeren met je pitch…woesh…klats, daar lig je alweer op de grond 😛 Rustig aan…stapje voor stapje…dit-kost-tijd!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2017 Walter Kort - Kenniswerker Nieuwe Media

Log in with your credentials

Forgot your details?