Drone Racing boodschappenlijst – v3 Epiquad met DYS SE2205

En we zijn weer een paar maanden verder, tijd voor een volgende lijst met mijn favoriete onderdelen.

quadcopter Lisam LS-180 drone racingUPDATE: Check boodschappenlijst v4 in dit artikel! Vergeet niet ook onderstaande te lezen voor handige tips en de mogelijkheid om onderdelen te combineren.

Als je inmiddels iets meer ervaring hebt met bouwen en racen, weet je dat er heel veel meer combinaties mogelijk zijn van onderdelen. De ene nog populairder en nieuwer dan de andere. Het doel van deze lijst is om een snelle, betaalbare en bovenal stevige quadcopter te bouwen om mee te racen.

Race Drone 210 (€247,17)

Alternatieve onderdelen 180x-frame (-€27,67)

Om een kleiner model te maken dat iets minder vermogen kost en theoretisch iets wendbaarder is, kun je ook voor het 180x-frame kiezen. Dit frame van Epiquad is ook goedkoper. Let op dat hierop maximaal 4″ props  kunnen draaien en de ESC’s niet per se 30 ampère hoeven te trekken en met 20 ampere excl. een burst kan worden volstaan.

Overigens ben ik nu bewust enorme fan van de SE2205 motoren. Eerder zou ik op een 180-frame iets kleinere motoren hebben gedaan (BE1806), maar na veel crashes zijn ze toch eigenlijk niet stevig genoeg i.c.m. de harde props (en bomen…). Ongetwijfeld haal je met de 4″ props niet alles uit de Racing Edition motoren van DYS maar rónddraaien blijven ze wel!

Het is wel grappig om te zien hoe het afgelopen jaar ineens ‘iedereen’ van de 250mm naar de 180mm en nu weer naar de 210mm is gegaan.

Propellers

Wat betreft de propellers kan het heel hard gaan! Zowel de ontwikkeling als het verbruik langs het veld 🙂

Inmiddels zie je dat bijna niemand meer genoegen neemt met 2-blads en moet je minimaal tri-blades hebben. Voordat je triblades, fourblades of zelfs hexblades gaat gebruiken…check of jouw ESC’s en Lipo’s het vermogen dat daardoor wordt gevraagd door je motoren, wel aankunnen! Ik heb nu bijv. 1300mAh 65C lipo’s die ik met de DYS SE2205 motoren en stevige triblades echt helemaal uitknijp. Sommige zeggen dat 20a ESC het wel even uithouden als je daar meer dan 30 ampere doorheen jaagt…ik heb het nooit getest maar mij lijkt het niet optimaal…

Mijn favoriete propellers

Ga helemaal los met deze nieuwste props van Gemfan…

FPV-gear, besturing en voeding

Wat betreft de videoverbinding heb ik twee aanpassingen t.o.v. mijn boodschappenlijst V2. Het betreft de camera en antenne.

Ik heb er toch voor gekozen om de ultra goedkope CMOS camera’s te laten voor wat ze zijn. Het is prima om ermee te beginnen en als je binnen (zonder zon in het vizier) gaat vliegen zijn ze uitstekend. Echter de duurdere HS1177 CCD FPV-camera’s zijn hele goede allrounders en van alle gemakken voorzien en daarom echt wel de hogere aanschafprijs waard.

De goedkope antenne’s die ik eerder heb aanbevolen zijn uitstekend te noemen. Er is inmiddels een antenne te koop die nog goedkoper is, en zoals het er nu naar uitziet, nog steviger (met name het kapje). Uiteraard kun je heel veel meer geld uitgeven aan een antenne, ik merk op het grasveld het verschillen alleen niet qua performance en duurzaamheid.

Om met de quadcopter FPV (First Person View) te kunnen vliegen heb je uiteraard de nodige onderdelen nodig op de quadcopter zelf en op de grond. Alles dat je op de grond gebruikt is natuurlijk te gebruiken voor meerdere modellen quadcopters (die je in de toekomst zal gaan bouwen…).

Veel mensen racen tegenwoordig met 5.8GHz zenders via Race Band en hebben een Fatshark Dominator op hun hoofd Zelf heb ik een Dominator V2 met Race Band ontvanger maar begon met een veel goedkoper en prima alternatief, namelijk een piepschuim doos met groot display.

Aan te schaffen per quadcopter (€49,27)

Radiografische besturing (€100 – €230)

Voor de besturing zijn veel verschillende mogelijkheden. Een verbinding op basis van 2.4GHz is aan te bevelen en een veel gebruikt merk is FrSky.

Eerder vloog ik met de FlySky FS-TH9XB i.c.m. een losse FrSky DJT module die in de achterkant geklikt kan worden. Dit functioneert prima totdat ik na ongeveer een jaar toch problemen kreeg met de module en heb daarom uiteindelijk ook maar een FrSky Taranis x9d Plus gekocht. Bovendien zijn er van FrSky hele mooie S-BUS ontvangers te verkrijgen (deze staat ook in bovenstaande lijst). Daarmee verloopt de communicatie tussen de Flight Controler en ontvanger nog sneller.

LiPo accu’s (€25 – €130)

Ooit testte ik een keer de lipo’s van Bonka en die bevallen mij erg goed. Ik heb ze nu ruim een half jaar en doen het nog uitstekend. Omdat deze setup net even meer vermogen vraagt dan de vorige, merk ik dat mijn huidige accu’s het wel zwaarder te verduren krijgen. Ik heb nog geen betaalbare lipo’s kunnen vinden die het mákkelijk uithouden als je deze quadcopter flink en lang op z’n staart trapt…dat wil zeggen; eentje die minimaal 100 ampére continue kan uitspugen, of vraag ik dan teveel van het goede..? Wellicht dan toch een iets grotere accu met dezelfde C-rating? Je merkt, ik ben er nog niet helemaal over uit.

Zoek in ieder geval met de volgende criteria:

  • Lipo 4S
  • 1300mAh (of toch maar 1500mah)
  • minimaal 65C (Ah x C-rating = max continuous amps)

Goede leveranciers voor jou zouden kunnen zijn:

Zodra ik zelf de perfecte lipo heb gevonden laat ik het uiteraard direct weten. Bij de Nederlandse race-winkels zijn de juiste lipo’s jammer genoeg ook niet altijd in voorraad.

Hoe dan ook is het aan te bevelen om meer dan 6 lipo’s te bestellen. Als je aan het racen bent doe je ongeveer 2,5 – 4 minuten met een LiPo. Dat klinkt kort maar is voldoende voor de intensiteit van zo’n race. Bij het verwisselen van de LiPo heb je even tijd om uit te rusten en zeker in het begin zal het voorkomen dat je eerder crashed dan je LiPo leeg vliegt…dus ben je met 6 tot 10 lipo’s zeker wel 1,5 tot 2 uur zoet.

Snel boodschappen doen

Nu ik dit artikel heb gepubliceerd is het een beetje kaal gebleven. Dit keer nog even geen handige filmpjes van mij. Die komen eraan! Ik krijg alleen zoveel vragen over de setups en veel mensen willen graag aan de slag en snel boodschappen doen. Hoewel je bij deze hobby eigenlijk nooit het nieuwste van het nieuwste kunt hebben…is het denk ik toch fijn om met deze up to date lijst aan de slag te gaan. Dit zijn in ieder geval de bare essentials! Later meer over mijn ervaringen.

signature
5 Reacties
  1. Auteur

    […] Check boodschappenlijst v3 in dit artikel! Vergeet niet ook onderstaande te lezen voor handige tips en de mogelijkheid om onderdelen te […]

  2. Melvin 1 jaar ago

    Ha die Walter.

    Leuk artikel. Hier is genoeg uit te halen.
    Toch heb ik een vraag over de fc
    Heeft deze fc ook blheli passthrough?

    Gr. Melvin

    • Walter Kort 1 jaar ago

      He Melvin, jup, dat kan met deze FC en ESC’s. Volgens mij kan het met elke FC waar Cleanflight/Betaflight op kan.
      Voordat je trouwens gaat bestellen, check dan even of de nieuwste DYS XS ESC’s al te koop zijn…verwacht wordt dat deze 10 juli bij BG verkrijgbaar zijn. Als je die hebt, heb je op hardwareniveau het snelste van het snelste en kun je BLHeli_s draaien. Afhankelijk van hoe snel je wilt beginnen, kan het ’t wachten waard zijn 😉

      Veel plezier met shoppen en bouwen! Laat je nog even weten wat je allemaal gekocht hebt?

      • Melvin 1 jaar ago

        Ok thnx voor de info.

        Ik ga eigenlik niet een volledige build doen nu.
        Maar de DYS motoren en ESC’S hebben zeker mijn aandacht.
        Voorlopig heb ik cobra’s met lb 20a.
        Bevalt eigenlik nog wel.
        Maar het smaakt in deze hobby altijd naar meer 🙂

        Bedankt in ieder geval.

  3. Lorenzo 1 jaar ago

    Hoi Walter,

    Ik wil binnenkort beginnen met het bouwen van mijn eerste fpv quadcopter, welke tutorials/guide’s heb jij gebruikt voor het bouwen van een quadcopter?

    Gr Lorenzo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2017 Walter Kort - Kenniswerker Nieuwe Media

Log in with your credentials

Forgot your details?