NetwerkSeminar – Communiceren in een veranderende wereld

Op dinsdag 10 januari was ik een van de sprekers tijdens het netwerkseminar over communiceren in een veranderende wereld. Samen met Bart Weijers, Ronald van den Hoff, Arnoud Engelfriet, Anja Weijers, Monique van der Starre en Richard van Kray organiseerden we dit seminar om vervolgens al onze Linkedincontacten hiervoor uit te nodigen.

Het cadeau werd in de derde week van november geaccepteerd door 600 mensen waarna we even snel achter de oren moesten krabben…ze zouden namelijk nooit allemaal in de zaal passen die we ter beschikking hadden gekregen van Seats2meet Maarssen. Uiteindelijk hebben we besloten om het seminar dan ook in de middag én de ochtend plaats te laten vinden.

Ik gebruikte onderstaande Prezi om m’n verhaal van 20 min, die ik daaronder nog even kort uiteen heb gezet, te ondersteunen.

“Content is King”

Als je aan het werk gaat op het web, draait het allemaal om de informatie die je aantreft in teksten, afbeeldingen, video’s en audio-fragmenten. Deze content moet door iemand gecreëerd en op op het web geplaatst worden. Daarbij is het dankzij verschillenden platforms ook heel eenvoudig om de content te delen met andere mensen en te koppelen aan verschillende platforms. Hier moet je moeite voor doen en daarom kun je redelijkerwijs verwachten dat dit niet voor niets wordt gedaan.

Iedereen heeft zo zijn eigen reden, doelstelling of verwachting bij het leveren van een bijdrage aan het web. In essentie komt het erop neer dat je hiervoor gewaardeerd wordt. Voor iemand is de informatie die jij deelt van toegevoegde waarde en daarvoor kun je iets terug verwachten dat ook voor jou van toegevoegde waarde is.

“Context is King”

We kunnen ongetwijfeld allemaal wel erkennen dat er een overvloed aan informatie op het web beschikbaar is. Of iets werkelijk van toegevoegde waarde voor jou of iemand anders is, is daardoor moeilijk in te schatten. Gelukkig is er de mogelijk om de contént in de juist contéxt te plaatsen. Zo kan ieder voor zichzelf de waarde van de informatie bepalen. Dat doen we onder andere n.a.v. reacties op blogs, retweets of bijv. de likes van een bedrijf op Facebook.

Van Push naar Pull

Gelukkig hoeven we ook door al die mooie technieken niet meer alle informatie zomaar door onze strot geduwd te krijgen. We kunnen allemaal zelf precies de informatie naar ons toehalen die we wensen. Jij hebt de keuze om de artikelen van bepaalde websites in de RSS-reader te laten verschijnen of bepaalde mensen te volgen (of juiste te ontvolgen) op Twitter. Nog een handige tip is het maken van lijsten op Twitter en Facebook. Je kunt dan de berichten van specifieke personen op die lijst volgen.

Jouw online aanwezigheid

De waardebepaling van content is onlosmakelijk verbonden aan de online aanwezigheid van personen. Door te verschijnen en een profiel netjes in te vullen op een online platform als Linkedin, Twitter of Facebook en daarop consequent een stempel te drukken door actief te blijven in het netwerk, kun je jezelf goed verbinden met andere mensen. Deze verbinding heeft z’n uitwerking op de waarde die jij toevoegd aan het netwerk doordat mensen je beter kennen, jouw persoonlijkheid kunnen waarderen en uiteindelijk vertrouwen.

Ambassadeur worden

Bij de inzet van social media is het streven om jezelf als ambassadeur op te stellen en op persoonlijke en authentieke wijze een schakel te zijn tussen jouw netwerk en alles wat jij een warm hart toedraagt. Dat is ongetwijfeld de onderneming of instelling waarvoor jij werkt maar kan ook een goed restaurant, pakje kauwgom of favoriete band zijn.

Tijdens het borrelen, op Twitter en ook per e-mail heb ik al een heleboel leuke en interessante reacties mogen ontvangen over het seminar. Wilde jij ook nog iets kwijt of heb je iets te vragen dan ben ik daar erg benieuwd naar. Je kunt het achterlaten als reactie op dit artikel. Je mag natuurlijk ook even bellen of mailen.

signature
2 Reacties
  1. Jolanda van Henningen 12 jaren geleden

    Heel leuk om erbij geweest te zijn en gaaf om jouw story live gehoord te hebben. Dank je wel voor dit cadeau!

  2. Lilian Beeks 12 jaren geleden

    Inspirerende lezing over het gebruik van social media. Leerzaam voor een beginner op dit gebied. Dank voor dit geweldige Nieuwjaarscadeau van jullie allemaal.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

©2024 - Kort door de Bocht

       

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?