Fat Shark NCR18650 casing

Ter vervanging van de originele Fat Shark LiPo heb ik een nieuwe casing ontworpen waarin je twee NCR18650 batterijen kunt plaatsen. Uiteraard print je zelf deze kunstof onderdelen en bestel je de rest online.

Download Fat Shark NCR18650 casing

Alle 3D bestanden heb ik op Thingiverse geplaatst. Like je dit model ook even en ga je me gelijk volgen op dit Makers-platform?

b1ea32ceab83b8833464702c4fb9259e_preview_featuredFat Shark NCR18650 battery pack

FPV-racing.nl cover

Speciaal voor leden van FPV-racing.nl heb ik ook een embossing gemaakt met het logo van ons forum. Het is wel een kunst om dit netjes uit de printer te krijgen. Het mooiste wordt ’t als je de binnenkant op de build plate positioneert. Er zullen dan wel veel support geprint moeten worden die je naderhand weg moet halen. Het logo komt er dan wel het aller mooiste in te zitten.

Fat Shark NCR18650 battery mod hack

LED voltage indicator

De NCR18650b batterijen gaan lekker lang mee en toch is het fijn om even te kunnen checken hoe vol ze nog zijn. Bovenop het doosje zit een uitsparing waarin je een indicator kunt plaatsen. Je soldeert ‘m op de plus en min polen van de in serie geschakelde batterijen en met een druk op de knop zie je hoe veel procent capaciteit het setje nog heeft.

Boodschappenlijst voor Fat Shark NCR18650 mod

Fat Shark NCR18650 diagram

Bekijk onderstaand schema even goed voordat je de batterijen aan elkaar knoopt en in het doosje stopt. Het is een eenvoudige schakeling waarbij ik de draden gewoon op de uiteinden van de batterijen heb gesoldeerd. Let wel goed op dat je die zilverkleurige pads eerst even opschuurt voordat je ze gaat tinnen. En laat je soldeerbout er vooral niet te lang op om oververhitting te voorkomen.

Fat Shark NCR18650 battery diagram pack mod hack

signature
2 Reacties
  1. JB 7 maanden ago

    je vergeet dat je bij deze lithium cellen toch echt een goede pcb/bms moet gebruiken!
    Een klein 2s bmsje die zorgt dat de cellen niet boven de 4.2v komen tijdens het opladen en niet dieper als 3volt ontladen worden(de pcb zorgt hiervoor) ook handig om te kijken wat de cellen kunnen hebben kwa discharge/charge in Amperes……zo kun je de juiste bms uitzoeken zodat de cellen niet op hun donder krijgen-warm worden-vermogen verliezen-voltage dipt-rook en wie weet vlammen!Het zijn onbeschermde cellen en er moet dus gewoon een goede bms op.Je moet ook goed kijken wat je apparatuur uit je accu trekt en cellen kopen die dit dus kunnen hebben en ook de bms die de max piek amperes aan kan wat de verbruiker neemt.

    • Auteur
      wkort 7 maanden ago

      Dank voor je tips JB. Voor deze specifieke toepassing is dat niet Γ©cht nodig hoor. Uiteraard is het altijd veiliger!! Het ding is…de meeste racers zullen deze cellen gewoon gebalanceerd opladen met hun lipo lader die max. tot 4.2v gaat en de Fatshark dominators beginnen te piepen (en vallen uit) als ze met minder dan 7,2v gevoed worden. Een te diepe ontlading is dus niet eens mogelijk als je het alleen gebruikt voor de toepassing waarvoor ik deze instructie heb gemaakt πŸ™‚ Sterker nog, ik zou er eerder een regulator in willen hebben die het maximale uit deze soort cellen haalt! Bij 3,6V zit zo’n cel namelijk nog behoorlijk vol πŸ™‚ Anyway, voor deze toepassing is dit een prima en bovenal simpele oplossing. Je moest eens weten hoe mensen soms met hun (unprotected) LiPo’s omgaan, dat is pas gevaarlijk, hahaha πŸ˜›

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Β©2017 Walter Kort - Kenniswerker Nieuwe Media

Log in with your credentials

Forgot your details?